ABA R.Bartusevičienė

Kaišiadorių pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė Raminta Bartusevičienė baigė 40 val.  mokymus pagal akredituotą ilgalaikę kvalifikacijos tobulinimo programą „Autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų ugdymo metodai Taikomosios elgesio analizės kontekste (ABA)“. Šių mokymų paskirtis – ugdyti pedagogų ir pagalbos mokiniui specialistų gebėjimus pritaikyti autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams ugdymo programas ir mokymosi aplinką, taip pat spręsti dėl šių vaikų ypatumų kylančias problemas. Taikomoji Elgesio Analizė (ABA) – tai mokslo sritis, taikanti elgsenos ir mokymosi principus bei klinikiniais tyrimais patvirtintus metodus, pageidaujamam elgesiui įtvirtinti. ABA principais grįstos terapijos ir intervencijos yra efektyviausios siekiant pagerinti žmonių, turinčių Autizmo spektro sutrikimus, gyvenimo kokybę, mokant juos gebėjimų, padėsiančių prisitaikyti prie kasdieninės aplinkos ir gyvenimo visuomenėje (pvz. savarankiškai apsirengti, naudotis tualetu, kalbėti, komunikacijos įgūdžių, žaisti, skaityti, matematikos įgūdžių, rašyti ir pan.), bei formuoti tinkamą elgesį (pvz: valdyti pykčio priepuolius, išmokti reguliuoti emocijas, mandagiai bei atsakingai elgtis viešumoje ir t.t.). ABA programos vykdomos intensyviai, visuose kasdienio gyvenimo srityse, ir reikalauja tėvų bei terapeutų atsidavimo ir nuolatinio darbo. ABA programa visuomet individualizuojama, t.y. sukuriama kiekvienam klientui atskirai, ir aprėpia visas raidos sritis. Pagrindinis ABA terapijos tikslas – visapusis komunikacijos treniravimas, t.y. vaikas mokomas išreikšti savo norus ir pageidavimus naudojant tinkamas komunikacijos priemones (pvz.: kalbą, gestus ar paveikslėlius), o ne probleminį elgesį. Komunikacijos treniravimui visuomet pasitelkiama vaiko motyvacija, tokiu būdu užtikrinant, kad mokymasis yra smagus ir malonus. Reikšmingų gebėjimų mokymas vyksta suskaidant šiuos gebėjimus į mažus žingsnelius, juos mokinant atskirai, vėliau sujungiant į vieną. Programos tikslų mokymas vyksta tiek struktūruotoje mokymo aplinkoje, tiek natūralioje, kasdieninėje ir žaidimų aplinkoje. Išmokti gebėjimai įtvirtinami juos perkeliant į kasdieninę vaiko aplinką. Probleminio elgesio valdymas – vienas iš pagrindinių ABA programos aspektų. Probleminio elgesio valdymas privalo būti paremtas funkcine elgesio analize, t.y. tik išsiaiškinus tikslias elgesio priežastis, ir veiksniosiomis bei reakcinėmis elgesio valdymo strategijomis.